woensdag 18 maart 2009

Nieuw keurmerk voor groente en fruit


Afzetorganisatie The Greenery is bezig met een logo voor duurzaam en energiezuinig geproduceerde groente en fruit.De afzetorganisatie richt zich in eerste instantie op producten uit de gesloten kas of aardwarmte. The Greenery is van plan om het niet alleen bij een logo te laten. Volgens een woordvoerder wil het bedrijf 'diepgaander zijn dan alleen een logo, maar een duidelijk concept neerzetten dat onderscheidend op de markt is'.
Producten die voor het logo in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld de vleestomaten van Van den Bosch, die op aardwarmte geteeld worden. Ook andere duurzame producten, zoald producten in gesloten kas, komen in aanmerking voor het logo.
The Greenery doet de ontwikkeling van het verkoopconcept op eigen initiatief en zonder deelname van andere afzetorganisaties.
Telersvereniging FrEsteem (FresQ) bracht eerder al het logo 'Weetwatjeeet' op de markt. Dit logo stelde extra eisen aan milieu, middelengebruik en energie. Inmiddels is Weetwatjeeet een officieel keurmerk. Ook is er het CO2-logo van Eosta, dat vooral producten afzet op de buitenlandse markt. The Greenery erkent dat het hierdoor lastig wordt om een nieuw verkoopconcept te ontwikkelen.
Onstonden in de jaren negentig ketenbrede keurmerken als Milieubewuste Teelt (MBT) en milieukeur, nu worden keurmerken in de teelt gebruikt als marketinginstrument. Het is volgens Mileiudefensie een goede zaak dat producten op deze manier op de markt komen.
Bron: Adg.nl