woensdag 27 mei 2009

Gezinnen kiezen bij crisis voor minder AGF

Een belangrijk deel van de Nederlandse huishoudens bespaart door de crisis op groente en fruit.
Zij geven minder uit aan verse groente en fruit, blijkt uit een studie van marktbureau GfK Panelservices uit Dongen. De groep consumenten die geraakt wordt door de recessie heeft in 2008 het uitgavepatroon voor verse groente en fruit aangepast, blijkt uit de studie. Deze groep gaf in 2008 bijna 11 procent van hun voedingsuitgaven uit aan verse groente en fruit. Dat is een daling van 1,3 procent, zo blijkt. Daarmee is er een relatie gelegd tussen de financiële crisis en consumentenuitgaven voor groente en fruit.

Lang niet alle gezinnen hebben het uitgavepatroon aangepast. De groep welgestelde consumenten geeft juist meer geld uit aan verse groente en fruit en voerde dat in 2008 ook nog verder op, zo blijkt uit de studie van GfK Panelservices. In 2008 bedroegen de uitgaven van deze groep 13,4 procent van de voedingsuitgaven, een stijging van 4 procent.

GfK volgt al jaren de uitgaven van enkele duizenden Nederlandse gezinnen. Die groep deelde GfK in drie categorieën in; de rijke groep die ongevoelig is voor de crisis, de middengroep die zegt ook niet geraakt te worden door de crisis en de financieel afhankelijken. Tot die laatste categorie behoort 20 procent van de Nederlandse huishoudens.

Uit de cijfers wordt niet duidelijk of de categorie crisisgevoelige huishoudens overstapten op goedkopere conservengroente. Het Voedingscentrum wijst regelmatig op de mogelijkheid voor consumenten om zo aan de dagelijkse voedingsrichtlijn te komen. In Engeland wijzen gezondheidsorganisaties consumenten er op niet te bezuinigen op de uitgaven aan groente en fruit.

De economische crisis heeft de afzet van groente en fruit op meer fronten geraakt. De uitvoer naar landen als Rusland liep terug doordat kredietverzekeraars exporten niet langer verzekerden door betalingsonzekerheid. Ook de stevige wisselkoersschommelingen door de kredietcrisis hebben de uitvoer uit Nederland geraakt.

BRON: AGRARISCH DAGBLAD AUTEUR: JEROEN VERHEUL