dinsdag 28 april 2009

Veel bedrijven delen dagelijks een appeltje uit


Ruim duizend organisaties en bedrijven delen dagelijks fruit uit aan hun werknemers. De bedrijven nemen deel aan de campagne werkfruit, die een jaar geleden begon. De campagne is gericht tegen overgewicht.Het idee is simpel: zet een fruitschaal bij de koffieautomaten op de werkvloer zodat werknemers gemakkelijk een gezond tussendoortje kunnen pakken.

Fruit moet net zo gewoon worden als het verstrekken van koffie en thee. Het is aan de werkgever om te bepalen of het appeltje geld kost of niet.

Halve euro per dag
Paul Rosenmöller, voorzitter van het convenant overgewicht: 'Je praat over ongeveer een halve euro per medewerker per dag. Ik ben ervan overtuigd dat fruit een onderdeel van het gezondheidsbeleid van een onderneming dient te zijn.'

Het streven is dat binnen drie jaar drieduizend bedrijven meedoen. De campagne richt zich vooral op kleine en middelgrote bedrijven.

Nederlands fruit best schoon
Op groente en fruit in de supermarkt zaten in 2007 over het algemeen minder resten van bestrijdingsmiddelen dan het jaar ervoor. Verder is het Nederlandse fruit beduidend schoner dan dat uit Spanje en Italië, zo bleek zaterdag uit gegevens die door Milieudefensie en Natuur en Milieu zijn vergaard.

De twee organisaties publiceerden zaterdag op internet (www.weetwatjeeet.nl) de meetresultaten van de overheid naar restanten landbouwgif op groente en fruit in 2006 en 2007. Ze verkregen de informatie door een beroep te doen op de wet openbaarheid van bestuur. Zo is te lezen dat de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) in 2007 in totaal 3706 metingen deed naar bestrijdingsmiddelen op groente en fruit. ,,In 2006 zat op 66 procent van dat voedsel landbouwgif, in 2007 nog 63 procent. Ook was de vervuilingsgraad minder.''