zondag 10 mei 2009

Kinderzender Nickelodeon presenteert 'Kids for a better world'

Nickelodeon maakte afgelopen woensdag de resultaten bekend van het nationale onderzoek "Kids for a Better World" dat het afgelopen maart uitvoerde in samenwerking met onderzoeksbureau InSites Consulting. In dit onderzoek peilde de kinderzender bij meer dan 400 Nederlandstalige en Franstalige ouders en evenveel kinderen tussen de 6 en 12 jaar, naar hun mening over voeding, bewegen, sport en milieu, allemaal in verband met hun individuele gezondheid en de gezondheid van de wereld.

Wat verstaan kinderen en hun ouders onder een gezonde voeding? In welke mate vinden kinderen sporten en voldoende bewegen belangrijk en vinden ze het ook leuk? Of hoe staan ze ten opzichte van de milieuproblematiek? En vinden ze dat ze voldoende informatie over deze thema's hebben?

Algemeen blijkt dat de 'awareness' en 'interest' voor thema's als gezonde voeding, een gezonde levensstijl en het milieu, geen probleem is. Het onderzoek toont echter wel aan dat zowel ouders als kids dikwijls behoefte hebben aan meer informatie. 'Informatie' blijkt dan ook het sleutelwoord te zijn tussen de verschillende sociale thema's. Vraag is ook hoe deze informatie over te brengen. Motivaties bij kinderen en ouders zijn dikwijls verschillend. Een aangepast discours lijkt dus aangewezen.

Gezonde voeding: van 'vitamin candies' tot 'guilty pleasures'.
Meer dan drie kwart van zowel ouders als kids vinden veel groenten en fruit dé basis voor een gezond menu. Waar ouders eerder vetstoffen vermijden, zijn kids van mening dat te veel suiker niet gezond is.

Wanneer je aan kinderen vraagt waarom een gezonde voeding belangrijk is, antwoordt 78% dat gezond voedsel extra veel vitamines bevat. 60% gelooft dat je door gezond te eten voorkomt dik te worden en 53% is ervan overtuigd dat een gezonde voeding ervoor zorgt dat je groot wordt.

Op basis van wat kinderen het liefst eten en wat volgens hen het meest gezond is, werden 3 verschillende voedingsgroepen gedefinieerd. Zo zijn er de 'vitamin candies', zoals appels, kip en pasta: lekker en gezond volgens de kids. 'Mothers favs' worden dikwijls omgeschreven door ouders als gezond maar zijn niet meteen de favorieten van de kids, zoals vis. Helemaal tegenovergesteld van vorige twee staan de 'guilty pleasures', volgens kids volstrekt ongezond, maar wel overheerlijk. In deze categorie plaatsen kids ijsjes, friet en hamburgers.

Uit het onderzoek blijkt dat zowel ouders als kinderen overtuigd zijn van het belang van een gezonde voeding. Beiden zijn het ook vaak eens over wat nu precies een gezonde voeding is en de reden waarom. Toch geven zowel ouders als kids aan extra informatie en tips te kunnen gebruiken. 40% van de ouders geeft aan meer informatie te kunnen gebruiken over gezonde voeding. Kinderen zijn op hun beurt dan weer op zoek naar gezonde receptjes die ze ofwel zelf kunnen klaarmaken, ofwel samen met mama of papa.

Buitenspelen en sporten: tegelijkertijd fun én onderdeel van een gezonde levensstijl.
Nickelodeon onderzocht ook in welke mate ouders en kinderen belang hechten aan het buitenspelen. Als het op spelen aankomt, heeft bijna 60% van alle ouders liefst dat zijn kind buiten speelt, gewoon omdat dat gezonder is. De voorkeur van de kids is verdeeld tussen binnen- en buitenspelen. Nochtans heeft buitenspelen voor hen iets meer fun-gehalte en een gevoel van vrijheid. Favoriete bezigheden bij het buitenspelen zijn 'old school': fietsen (89%), balspelen (80%) en verstoppertje (52%).

Zeer wijd verspreid is sporten buiten de schooluren: 7 op 10 kinderen tussen de 6 en 12 jaar doet het. De meest populaire sporten zijn zwemmen (83%), fietsen (79%) en voetballen (44%). Doorslaggevend bij hun motivatie om te sporten is ook hier het fun-gehalte (85%). Op de tweede plaats (69%) komt gezondheid en 50% geeft als reden dat sporten een manier is om nieuwe vrienden te ontmoeten.

Topsporters, met een lokaal tintje, als rolmodel.
Vlaamse kids plaatsen spontaan Kim Clijsters en Tom Boonen met elk 9% op een gedeelde eerste plaats als je hen vraagt wie hun grote sportvoorbeeld is. 7% van de Vlaamse ondervraagde kids wil later worden als Tia Hellebaut. Bij Franstalige kids ziet de top 3 er enigszins anders uit. 7% ziet hier Justin Henin als grote voorbeeld, gevolgd door profvoetballer Axel Witsel (2%) en voetballers in het algemeen (2%).

Ook wat buitenspelen en sporten betreft, hoeven noch de kids noch de ouders overtuigd te worden van het belang ervan. Specifiek wat buitenspelen betreft zijn beide leeftijdsgroepen echter wel op zoek naar extra tips en leuke ideetjes. Ouders zijn vooral vragende partij om gratis proeflessen te ontvangen van bepaalde sporten.

Samen zorg dragen voor de gezondheid van onze aarde.
Niet enkel de individuele gezondheid maar ook de gezondheid van onze aarde kwam in dit onderzoek aan bod. Maar liefst drie kwart van de kinderen vindt dat het niet zo goed gaat met ons milieu. En de kids hebben zo hun eigen idee van wat er niet goed gaat. Zo geeft 73% van de kinderen tussen 6 en 12 jaar aan dat er te veel vervuiling door uitlaatgassen is, 67% vindt dat de rivieren en de zee te fel vervuild zijn en 66% is van mening dat er te veel vuilnis op straat wordt gegooid. Hoe kan het ook anders, de focus van de kids is gericht op wat dichtbij aan de oppervlakte zichtbaar is.

Op de vraag welke acties zij ondernemen om beter zorg te dragen voor ons milieu, antwoordt 93% dat zij geen vuilnis op straat gooien, 83% sorteert afval en 76% let erop dat de waterkraan niet onnodig open staat. Opvallend is de beperkte aandacht voor energie besparende activiteiten bij kinderen. Ook hier geven zowel ouders als kids aan dat alle handige tips om energie te besparen of om extra zorg te dragen voor het milieu, meer dan welkom zijn.

Warm aanbevolen: informatie op maat van resp. kids als ouders.
Het onderzoek "Kids for a Better World" toont aan dat het bewustzijn van de zorg voor onszelf en voor onze wereld, zowel bij ouders als bij hun kids niet langer een issue zijn. Belangrijke vaststelling is echter dat beide nog steeds op zoek zijn naar extra informatie, handige tips en creatieve manieren om met deze sociale thema's om te gaan. Wat kunnen ze doen? Ouders zoeken hierbij vooral naar het rationele, bevestiging dat ze het juiste doen. Kinderen willen vooral tips, inspiratie en praktische weetjes die het vooral allemaal veel leuker maken. Bij sport komt ook het belang van hun eigen identiteitsontwikkeling naar voor en de nood om deel uit te maken van een grotere groep.