maandag 9 maart 2009

Voedingstrends

Er zijn steeds meer tweeverdieners, mensen die nachtdienst hebben, men heeft tijdsgebrek, we leven sneller, gehaaster. Daarmee stijgt ook de consumptie van fastfood, kant-en-klaar- produkten, afhaalchinees, etc.Voor het bereiden van een maaltijd is of neemt men dan te weinig tijd. Dat is jammer, gezamenlijk eten heeft immers ook een sociale functie.
Door te eten val je af. Dat is de bedoeling van nieuwe producten bijvoorbeeld calorieverbrandende frisdrank met als ingrediënten als groene thee met EGCG, gember, cafeïne en enkele andere ingrediënten die het metabolisme verhogen zodat er calorieën worden verbrand. Coca-Cola en Nestle maken samen Enviga Energy Drink voor de Amerikaanse en Europese markt. Dit drankje bevat ook groene thee-extracten met EGCG.Het lijkt erop dat de producenten beseffen dat er steeds meer eenpersoons huishoudens zijn en dat alleenstaanden graag kleinere verpakkingen zouden willen zien.Steeds meer voedingsproducenten willen hun produkt verrijken met vitamines. Er is nu zelfs 'gezond' bier. Neem het Amerikaanse Stampede Light, het ‘eerste door de overheid goedgekeurde vitaminebier’ met onder andere vitamine B en foliezuur. Of het in Duitsland op de markt gebrachte Karla Well-B van Karlsberg voor vrouwen., met foliezuur, lecithine en andere vitaminen en slecht een procent alcohol.

Bron: Tijdschrift voor Marketing (04-12-2006)

Geen opmerkingen: